There are no translations available.
Toni ŠAINA (Konzervacija-restauracija zidnog slikarstva i mozaika, III. god *)
Danijela SKELIN (Konzervacija-restauracija zidnog slikarstva i mozaika, III. god *)
Robert POTOČNIK (Konzervacija-restauracija zidnog slikarstva i mozaika, III. god *)
Ružica DRLJE (Konzervacija-restauracija zidnog slikarstva i mozaika, III. god *)
* Studenti su opisane zahvate obavljali tijekom druge godine studija. MENTORI: dr. sc. Branko Matulić, docent i Tonči Borovac, predavač (voditelji specijalističkog usmjerenja za konzervaciju-restauraciju zidnog slikarstva i mozaika Odsjeka za konzervatorstvo-restauratorstvo Umjetničke akademije)
SAŽETAK
Tekst opisuje zaštitne zahvate na sačuvanim otpalim ulomcima dijela stropne slike iz crkve Sv. Križa u Splitu. Ulomci su postavljeni na novu podlogu. |
||||||
Dio zidne slikarije koja se nalazi u crkvi Svetog Križa u Splitu otpala je sa stropa prilikom potresa. Slikarija je nastala krajem XIX. stoljeća, a rađena je u tehnici impasto tempere. Nakon što su prikupljeni razmrvljeni ulomci, zaključeno je da neće biti moguće rekonstruirati oštećeni likovni uzorak na stropu. Stoga je izveden novi rekonstruktivni zahvat, a preostali neoštećeni izvorni ulomci prikupljeni su i pohranjeni. Zaključeno je kako bi se na njima ipak mogao provesti zaštitno-didaktički zahvat, kojim bi se studenti upoznali s određenim metodama i tehnikama postavljanja ulomaka na novu podlogu, a ulomci bi dobili primjerenu zaštitu i prezentaciju.
Rekonstrukciju sačuvanih fragmenata radili su studenti druge godine: Ružica Drlje, Danijela Skelin, Robert Potočnik i Toni Šaina. Zahvat je obavljen tijekom akademske godine 2002./03. pod mentorskim vodstvom dr. sc. Branka Matulića i Tonča Borovca. Po završetku radova izrađen je i zajednički seminarski rad.
Fragmenti su najprije posloženi na pregledno mjesto kako bi se ustanovilo u kakvom su stanju. Nakon pregleda zatečenog stanja uslijedilo je preliminarno čišćenje. Svaki fragment odprašen je kistom i potom ispran otopinom Contrada. Žbuka je potom impregnirana 10-postotnom otopinom Primala AC33 u vodi. Žbuka je debljine između 1.5 i 3.5 cm, a rađena je u dva sloja. Donji sloj je grublji, a gornji - završni - finiji. Ulomci su impregnirani uranjanjem u kadicu s otopinu. Nakon toga su osušeni.
Nakon impregnacije žbuke bojani sloj slikarije zaštićen je 5-postotnom otopinom Paraloida B 72 u toulenu. Iskušane su dvije metode nanošenja: kistom i vatom namotanom na štapić. Pokazalo se da je varijanta s kistom praktičnija. Za signaturu je priređena smjesa gipsa s plavim pigmentom i talkom. S tom smjesom na poleđini svakog fragmenta kistom je označeno mjesto na koje je, nakon sušenja, upisana signatura. Signatura odgovara onoj na grafičkoj dokumentaciji svakog ulomka. Grafička dokumentacija rađena je u omjeru 1:1. Najprije je rađena dokumentacija olovkom na milimetarskom papiru, potom su svi crteži u istom mjerilu iscrtani tušem na prozirnoj foliji. S tom osnovnom dokumentacijom završen je prvi veliki dio posla. Uslijedila je priprema podloge za rekonstrukciju. Prije pripreme podloge pokušalo se složiti mozaik nerazumljivih fragmenata u jednu cjelinu. Pri tom su pojedini fragmenti međusobno spajani gipsom zamiješanim u Primalu, kako bi ih se kasnije lakše dovelo u istu razinu. Podloga je napravljena od ploče iverice na koju je silikonom na bazi cementa zalijepljen Styrodur. Od samoga početka bilo je jasno da se likovni uzorak slikarije neće moći u cijelosti rekonstruirati jer je veći dio nepovratno uništen. Odlučeno je da će se rekonstruirati najreprezentativniji dio: rub medaljona u kojemu su vidljivi dijelovi draperije sv. Ivana, orao (koji je većim dijelom sačuvan) i dio ruba naslikane imitacije štukature.
Fragmenti su formatirani unutar pripremljene površine podloge. Mjesta na Styroduru gdje se trebaju nalaziti fragmenti otopljena su acetonom. Fragmenti su pijeskom nivelirani 0.5 cm iznad površine. Prije obrubljivanja premazani su otopinom Primala. Za obrubljivanje je korištena žbuka pripravljena od vapna s dodatkom bijelog cementa i finog pijeska u omjeru 1:4, uz dodatak mramornog brašna. Preostala površina na kraju je ožbukana i dovedena u ravninu s freskom. Prije ožbukavanja cijela je površina premazana otopinom Primala, kako bi se osiguralo bolje prianjanje žbuke.
Cijeli proces rada popraćen je fotodokumentacijom. Ona je sa svim crtežima skenirana i obrađena na računalu te s pisanim izvješćem kao cjeloviti elaborat o izvršenim radovima pohranjena na CD medij.
|
Sl. 1 Preliminarno čišćenje fragmenata radi uvida u stanje žbuke i bojenog sloja Sl. 2 Impregnacija žbuke 10-postotnom otopinom Primala AC33 i vode Sl. 3 Zaštita bojenog sloja s otopinom 5 % Paraloida i toulena Sl. 4 Pogled na radni stol nakon konzervacije i dokumentacije fragmenata Sl. 5 Utapanje fragmenata u pripremljenu podlogu. Podloga je napravljena od ploče iverice na koju je silikonom na bazi cementa prilijepljen Styrodur. Pijesak je služio lakšem niveliranju freske |
|||||
|
< « | » > |
---|