There are no translations available.
Ante POPOVAC (konzervacija-restauracija kamena, III. godina)
MENTOR: Ivo Donelli, pred. (voditelj specijalističkog usmjerenja za konzervaciju-restauraciju kamena)
S A Ž E T A K U radionicu za konzervaciju i restauraciju kamena Odsjeka za konzervatorstvo-restauratorstvo Umjetničke akademije u Splitu dopremljene su dvije male mramorne skulpture anđela u molitvenom stavu iz katedrale u Starigradu na otoku Hvaru, na kojima je bilo potrebno obaviti konzervatorsko-restauratorski zahvat. Anđeli su očišćeni, njihovi fragmenti spojeni, nedostajući dijelovi izmodelirani, a šupljine zapunjene. Završnim poliranjem postignuta je površina i boja vrlo slična mramornom originalu.
|
|||||||||
Zatečeno stanje
Dimenzije skulptura iznose 28 x 15 x 10 cm (visina x dužina x širina). Jedan od anđela bio je zalijepljen Neostik ljepilom koje se razlilo po površini kamena. Drugi je stigao u jedanaest fragmenta, bez tragova lijepljenja (Sl.1).
Čišćenje kamenih fragmenata
Anđela koji je bio zalijepljen trebalo je razdvojiti na dijelove, a zatim odstraniti tragove ljepila s površine kamena. To je učinjeno uranjanjem skulpture u posudu s acetonom (Sl. 2).
Nakon odvajanja uslijedilo je čišćenje fragmenata. Oba su anđela očišćena mikropjeskarnikom, a kao abraziv korištena je mramorna prašina.
Spajanje fragmenata
Prije spajanja fragmenata trebalo je načiniti rupe u debljim dijelovima skulpture - glavi i korpusu - te fragmente spojiti šipkama od nehrđajućeg čelika (prokron) i zalijepiti. Korišteno je ljepilo za mramor tvorničkog naziva Tenax (Sl. 4). Nakon lijepljenja trebalo je još izbušiti rupe za tri prokronske šipke koje će poslužiti kao armatura za stopalo koje je trebalo izmodelirati.
Modeliranje nedostajućih dijelova i zapunjavanje šupljina
Za modelaciju nedostajućih dijelova (stopalo i lakat) i zapunjavanje šupljina na spojevima fragmenata korišteno je dvokomponentno mramorno ljepilo na bazi poliestera (Sigillit) s ubrzivačem. Kako bi se dobila boja što sličniju mramornom originalnu, u ljepilo je dodana mala količina crnog tuša. S tako pripremljenom masom radile su se rekonstrukcije dijelova koji nedostaju i popunjavale šupljine.
Brušenje i poliranje modelirane mase
Nakon što su rekonstruirani nedostajući dijelovi i zapunjene sve šupljine, za završno modeliranje stopala i lakta korištena je Dremel brusilica. Završna faza bila je poliranje izmodeliranih površina finim brusnim papirom (p 1200) uz postupno namakanje vodom. Na taj se način dobila površina slična mramornom originalu te je stvorena kompaktna cjelina koja zadovoljava estetske norme (Sl. 8).
Objavljeno: 25. veljače 2004.
Lektorirano 27. listopada 2011.
|
Sl. 1 Dva mramorna anđela
Sl. 2 Skulptura anđela potopljena u posudu s acetonom, kako bi se odstranilo ljepilo Sl. 3 Skulptura nakon uklanjanja ljepila i čišćenja |
||||||||
|
< « | » > |
---|