Restauracija kipa sv. Lucije iz crkvice sv. Lucije u Starigradu na otoku Hvaru

Ispis
Ocjena: / 3
LošeOdlično 
There are no translations available.

lucija
Miona MILIŠA (Konzervacija-restauracija kamena, IV.god.)





MENTOR: Ivo Donelli (predavač i voditelj specijalističkog usmjerenja Konzervacija-restauracija kamena )
STRUČNA KOREKTURA: mr. sc. Zoraida Demori-Staničić
LEKTURA: dr. sc. Branko Matulić, Sagita Mirjam Sunara


SAŽETAK
U lipnju 2003. prenesen je iz Starigrada na otoku Hvaru u radionicu Odsjeka za konzervaciju-restauraciju kameni kip svete Lucije. Konzervatorsko-restauratorske zahvate na njemu obavila je studentica IV. godine Miona Miliša pod mentorskim vodstvom Ive Donellija, predavača. Način prezentacije umjetnine dogovoren je s nadležnom konzervatoricom mr. sc. Zoraidom Demori-Staničić iz Konzervatorskog odjela Ministarstva kulture u Splitu.

Kamena skulptura sv. Lucije iz Starigrada na otoku Hvaru, dimenzija 1 x 30-40 cm (visina x širina) po načinu obrade skroman je uradak domaćeg majstora s odlikama XVII. ili XVIII. stoljeća. Lik svetice stoji na postolju na kojem je i natpis "SANCTA LVCIA". Osim po natpisu, svetica se prepoznaje i po svom atributu; očima koje nosi na pladnju u desnoj ruci.

Skulptura je bila oslikana. Postolje je bilo tirkiznoplavo, haljina svetice jarkoružičasta sa srebrnim obrubom, plašt modar, a kosa žuto-smeđa. Na stražnjoj strani skulpture nalazio se natpis: "M.S." i "97". Inicijali i godina bili su iste boje kao i svetičin plašt, pa je bilo lako zaključiti da je postojeća polikromija recentni preslik.

Nakon što je zatečeno stanje fotografirano i opisano, krajem listopada 2003. godine izvedeno je pokusno čišćenje (sondiranje) kako bi se odredila odgovarajuća metoda čišćenja. Proba čišćenja papirnom pulpom i vodom nija dala željeni rezultat: slojevi boje, omekšani namakanjem vodom, skalpelom su se uklanjali teško i nepotpuno. Rezultati nisu bili bolji ni kada je papirnoj pulpi dodana otopina amonijevog bikarbonata u vodi (15 %). Probe čišćenja pomoću Monumentique C i Morovom pastom dale su nešto bolje rezultate, ali je boja nakon čišćenja još uvijek u velikoj mjeri zaostajala na površini kamena. Preslik se najbolje uklanjao pamučnim tamponima natopljenima acetonom. Fragmente boje koji su zaostali u rupicama i porama kamena aceton je omekšao, pa su se lako mehanički uklanjali.

Pamuk natopljen acetonom prilično je dobro uklanjao boju sa svih dijelova skulpture. Na mjestima gdje površina kamena nije bila ravna i uglačana, već zrnasta i grublje obrađena, boja omekšana acetonom uklanjala se skalpelom i četkicom za zube. Na ovaj način odstranjeno je oko 90% preslika. Uklanjanje preslika iz pora kamena bilo je osobito problematično u području desne ruke te na dijelovima skulpture gdje je kamen bio rustičnije obrađen. Proces se odvijao jako sporo, a razlika bila sve manje vidljiva.
Nakon uklanjanja oslika iz 1997. godine otkrili su se fragmenti starijeg oslika skulpture za kojeg se nije moglo utvrditi iz kojeg je vremena. Ispod sloja tirkizne boje na plaštu svetice otkriveni su tragovi modre i narančasto-crvene boje, a ispod ružičaste boje na haljini pojavili su se tragovi zelene boje. U utorima kose pronađeni su ostatci tamnosmeđe boje.

Skulptura je izgledala prilično prljavo, a kako se sloj preslika nije mogao do kraja ukloniti, dolazilo je do miješanja i preplitanja fragmenata boje. Nakon konzultiranja s nadležnim konzervatorom, mr. Zoraidom Demori-Staničić iz Konzervatorskog odjela Split Ministarstva kulture RH, i mentorom Ivom Donellijem, odlučeno je da se sugerira oslik koji bi se ujednačio laganim patiniranjem.

Mikropjeskarnikom uklonjene su naslage hrđe na metalnoj aureoli, prethodno odvojenoj od skulpture. Aureola je od daljnje korozije zaštićena otopinom Paraloida B-72 u nitro-razrjeđivaču i vraćena na izvorno mjesto. Spoj je fiksiran dvokomponentnim ljepilom za kamen tvorničkog naziva Tenax. Pojedini dijelovi skulpture (haljina, plašt, kosa) patinirani su.

Restaurirana skulptura zapakirana je u drveni sanduk iznutra ispunjen piljevinom. Na taj je se način nastojalo maksimalno zaštititi od eventualnih oštećenja tijekom transporta do crkve sv. Lucije u Starome Gradu.





Objavljeno: 25. veljače 2004.











































Lektorirano 27. listopada 2011. (M. G. Milić)
































k037_01Sl. 1 Kamena skulptura sv. Lucije iz Starigrada na otoku Hvaru – zatečeno stanje

k037_02Sl. 2 Poleđina skulpture – stanje prije zahvata
k037_03
Sl. 3 Ostatci preslika na plaštu
k037_04
Sl. 4 Preslik se teško uklanjao iz pora kamena na grublje obrađenim površinama
k037_05
Sl. 5 Uklanjanje boje metodom suhog mikropjeskarenja
k037_06
Sl. 6 Izgled skulpture nakon skidanja boje
k037_07
Sl. 7 Metalna aureola svetice očišćena je od naslaga hrđe i zaštićena od daljnje korozije
k037_08
Sl. 8 Skulptura nakon zahvata

 

k037_09
Sl. 9 Pakiranje skulpture za transport u crkvu